Vakgebied Communicatie
  • 608
  • 0
  • 0
  • 0

Betrokken

Marcel Kesselring

Wat communicatieprofessionals kunnen leren van Yuri van Gelder

Jos Govaart, Oprichter / Eigenaar COOPR, schreef een interessante blog Yuri van Gelder. Zijn jullie het met Jos eens of oneens? en waarom?



De nietzeggende blogpost evolueert

Er is een ontwikkeling in de nietszeggende blogpost gaande. Toen ik de PR inrolde tien jaar geleden toen had vrijwel elke blog iets met 2.0 in zich. Afgeleid van web 2.0, kregen we restaurant 2.0, bibliotheek 2.0, televisie 2.0. En ga zo maar door. Terwijl Microsoft allang in ’98 was, om maar eens wat te noemen. Toen 2.0 uit was, werd dat opgevolgd door het fantasieloze 3.0. Maar gelukkig was er ruim baan voor “het nieuwe werken”. Het nieuwe rijden etc. M’n oude baas Ruud Bijl schreef destijds een kort stukkie met de titel “Het nieuwe Neuken“. Ik kon niet anders, dan het roerend met hem eens zijn. “Het nieuwe” werd natuurlijk afgelost door de altijd leuke listacles waar Buzzfeed en Upcoming groot mee zijn geworden. Neem een onderwerp en verzin gewoon 10 voorbeeldjes, met een paar gifjes, en klaar ben je. Je leert er geen zak van, maar het is wel lekker makkelijk.


De spotify van de theezakjesindustrie

Ook populair. Iets dopen als ‘De iTunes van de muziek’ (zoals bij Blendle). Of de spotify van de theezakjesindustrie. Om maar aan te duiden dat er in de theezakjesindustrie ook echt partijen zijn die de status quo heus kunnen doorbreken. Nu is het leuk om te leren van de gekke strapatsen van Donald Trump, de kretelogie van Geert Wilders, het olijke gelach van Mark Rutte of dat je ook heus van ijskonijn Hillary Clinton veel kunt leren in jouw vakgebied. Of je nu metselaar, marketeer of professioneel waarzegger bent.


Dan Youri van Gelder: Grolsch en Chocomel, ga je schamen!

Tsja. Ik ben het vooral eens met collega Dorieke. Bij topsport hoort ook bijbehorend gedrag. Maar daar gaat niet over. Er zijn merken zoals Grolsch en Chocomel die het echt té gek vinden om schijtlollig in te haken op Yuri. Als ze hun drankjes gedronken zouden hebben, zou het echt wel anders aflopen. Ik begrijp ineens waarom er vaak te weinig betaald wordt voor social content. Als dit het niveau is, dan verdient het ook niet meer. Wat een creatieve armoede. Grolsch is een prachtig merk met een mooi verhaal, prachtige historie en een loyale groep fans. Lijkt me niet bepaald een slag mens dat zich verheugd zal voelen over dit kansloze gebbetje op social media. ,,Men wilde erg graag snel inhaken”, zo zei een woordvoerder. Waarom. in . Hemelsnaam. ? Met welk doel? Wat brengt het merk dit? Waar laat Grolsch hier toegevoegde waarde zien? Gaat Grolsch Yuri van Gelder nu ook steunen met een dagelijks biertje nu hij afgedropen naar huis gaat? Inhaken moet je niet alleen doen om het moment te kapen. Dat moet je doen door iets te doen, iets te bieden en dus iets toe te voegen. Voor veel merken is het helaas niet meer dan opvulling in de dertien in een dozijn contentkalender.


Lees volledige artikel

BRON: COOPR

Reacties

Plaats als eerste een reactie

Wil je een reactie geven? Meld je dan eerst aan

Trefwoorden