Vakgebied Communicatie
  • 641
  • 0
  • 0
  • 0

Betrokken

Community Support

​5 creativiteitslessen van Pixar

Ed Catmull, één van de belangrijkste mannen van Pixar, geeft zijn belangrijkste lessen uit twintig jaar ervaring in het sturen van een creatieve organisatie.

  1. Werk aan de emotie. Je product kan nog zo goed in elkaar zitten, maar als het mensen niet op een emotioneel niveau raakt, zal het geen succes worden
  2. Focus op mensen, niet op ideeën. Veel mensen denken dat succes afhangt van een geniaal idee, maar zegt Catmull: ”Geef een goed idee aan een matig team en ze zullen het verprutsen. Geef een matig idee aan een goed team en ze maken het briljant of verzinnen iets beters”
  3. Stimuleer persoonlijkheid. Laat mensen zelf hun werkplek vormen en stimuleer je personeel om te laten zien wat hen inspireert. En, behoed hen voor overwerken. Bij Pixar werken medewerkers maximaal veertig uur per week, de zogeheten crunch week daargelaten
  4. Bouw vertrouwen. Bij elk project dat je start, zal je tegen problemen aanlopen. Zie dit als een gegeven en probeer dit niet te voorkomen. Laat mensen focussen op het oplossen van een probleem in plaats van kritiek als aanval te zien
  5. Omarm je kernwaarden. Sta ervoor open om gedurende projecten je doelen bij te stellen, zolang je maar volgens dezelfde kernwaarden blijft handelen. Zo heeft Pixar zelf tijdens het maken van Toy Story 2 net voor de deadline besloten alles om te gooien en de film bijna volledig opnieuw gemaakt. En Up was oorspronkelijk een verhaal over een drijvende rots met twee vechtende prinsen
Geef een goed idee aan een matig team en ze zullen het verprutsen. Geef een matig idee aan een goed team en ze maken het briljant of verzinnen iets beters. – Catmull

BRON: Frankwatching

Reacties

Plaats als eerste een reactie

Wil je een reactie geven? Meld je dan eerst aan

Trefwoorden