Vakgebied Communicatie
  • 773
  • 0
  • 0
  • 0

Betrokken

Community Support

Goede ideeën werken verslavend: 3 tips voor verandering in je organisatie

Of het nu gaat om een idee voor een nieuwe app of om een verbetering van je online marketingstrategie, je loopt er altijd tegenaan: hoe krijg je je ideeën erdoorheen? Hoe overtuig je je baas en je collega’s? Tip: staar je niet blind op je eigen goede idee, maar sta zorgvuldig stil bij hoe goed jij bent om je omgeving te begrijpen en dus te beïnvloeden. Want je idee is pas goed als het in de praktijk goed is.

1. Structuur en beweging zijn beide belangrijke krachten in een organisatie

Veel mensen staren zich blind op het verzinnen van nieuwe ideeën. Creativiteit staat voorop en veel organisaties richten zich dan ook bovenmatig op het stimuleren van de creatieve geesten van hun medewerkers. Wat ze daarbij vergeten, is dat je net zo goed structuur nodig hebt om resultaat te krijgen. En anderzijds, om nog resultaat te blijven boeken in bureaucratische organisaties, is beweging – verandering – nodig.

Denk maar eens na: als je alleen maar bezig bent met nieuwe ideeën te verzinnen, dan kom je nooit voorbij de pioniersfase en krijg je geen stabiliteit in je organisatie.

In een gezonde organisatie is er daarom een natuurlijke balans tussen regelmaat en afspraken aan de ene kant, en creatie en innovatie aan de andere.

2. Denk groot, maar opereer stap voor stap; werk agile

Denk na over die ‘stip op de horizon’ en opereer tegelijkertijd stap voor stap. Hoe innovatiever een idee, des te meer onzekerheden er getackeld moeten worden. Daarom is het verstandig om te werken volgens agile-principes, zoals:

  • lever regelmatig een werkend prototype op
  • deel dagelijks informatie met elkaar en leg die vast
  • schrap werk dat geen waarde creëert

Met deze werkwijze geef je je leidinggevende kans om bij te sturen en maak je de risico’s klein en behapbaar.

3. Hoe goed je idee is, wordt bepaald door de mensen die het gaan uitvoeren

Sterker nog: onterecht denken veel mensen in organisaties dat “goede ideeën en intellect de drijvend krachten zijn achter innovatie en verbetering”. De Sterke haalt de lezer vervolgens snel uit de droom: je idee is pas goed als het in de praktijk goed werkt. En daarvoor is van cruciaal belang dat degenen die het uitvoeren, weten wat ze doen. Zorg hier ook voor: geef je teamleden de vaardigheden en onderhoud die regelmatig.



Over het boek

De hierboven besproken tips komen uit het boek: "Oh nee, een goed idee! Hoe ook in jouw organisatie je idee tot resultaat kan leiden."

Auteur: Misha de Sterke
Uitgever: Boom
Jaar: 2016
ISBN: 9789058754448
Mediatype: Boek, 144 bladzijdes
Prijs: €20,00
Bestellen: via Managementboek (aff.)


BRON: Frankwatching

Reacties

Plaats als eerste een reactie

Wil je een reactie geven? Meld je dan eerst aan

Trefwoorden